Krok – Age friendly organizace ​

Projekt Krok – Age friendly organizace

Krok-Age friendly organization

Registrační číslo: CZ.03.1.52/0.0/0.0/17_079/0009634

Výše podpory: 1 876 737,50 Kč

Doba realizace projektu: 1. 1. 2019 – 31. 12. 2020

Cílová skupina: Organizace Krok Kyjov, z. ú. a její zaměstnanci

Hlavní cíle projektu: Vytvoření a implementace strategie age managementu v neziskové organizaci Krok – od vstupu do pracovního života až po způsob odchodu do důchodu. tohoto cíle bude dosaženo skrze:

  • Zpracování strategií a plánů pro zavádění age managementu a jejich implementace.
  • Rozvoj personálních strategií s ohledem na individuální potřeby jednotlivých generací.
  • Vyškolení vedoucích pracovníků v problematice age managementu – aplikace poznatků do chodu organizace.
  • Měření pracovní schopnosti zaměstnanců.
  • Podpora zdraví a funkční kapacity pracovníků – předcházení poklesu pracovních a funkčních schopností v co nejdřívější fázi života pracovníků.
  • Posilování kompetencí pro zvládání zvyšujících se nároků na vykonávanou práci (mentoring, mezigenerační učení).
  • Příprava pracovníků na klíčkové pozice (koučink, mentoring, profesní vzdělávání vztahující se ke klíčové profesi).
  • Podpora sdílených hodnot, postojů a nastavení motivace dle jednotlivých věkových skupin.
  • Stát se age friendly organizací – vedeme klienty k rozvoji a růstu, cítíme tuto samou potřebu a povinnost vůči organizaci.

Krok-Age friendly organizace – projektové aktuality

Projekt Krok-Age friendly organizace je spolufinancován Evropskou unií.

Evropská unie

Evropský sociální fond

Operační program Zaměstnanost

Krok-Age friendly organizace – projektové aktuality

Leden

Age management v Kroku odstartoval

Začali jsme realizovat nový projekt, který je zaměřený na organizaci a její zaměstnance. Age management je v současné době v České republice trendem, relativně mladým a teprve rozvíjejícím se konceptem.  Naše organizace jej vnímá jako výzvu a zároveň potřebu, pokud si chceme udržet dlouhodobě spokojené zaměstnance. Věříme, že třeba v budoucnu inspirujeme i další organizace k jeho zavedení.

Hlavním pojmem age managementu je pracovní schopnost – viz následující schéma Dům pracovní schopnosti 

 

Únor

V Kroku počítají kroky

Od 15. února jsme začali počítat své kroky a to doslova. K tomu nám pomáhá chytrý náramek, zakoupený v rámci projektu Krok-Age friendly organization.  Zakoupení náramku je jednou z mnoha plánovaných aktivit projektu, jejichž cílem je podpořit zdraví životní styl zaměstnanců a motivaci k pravidelnému pohybu. Dle první zpětné vazby od pracovníků lze soudit, že náramek již v některých probudil zdravou soutěživost – aneb, kdo z nás toho za měsíc ujde nejvíc.                                                                                                                                     

Krok začíná budovat svoji Interní akademii

Cílem interní akademie je předávání znalostí mezi pracovníky, podpora kariérního rozvoje a networkingu mezi zaměstnanci. Každý z našich zaměstnanců má spoustu silných stránek, disponuje množstvím znalostí, dovedností a především zkušeností. Interní akademie vytváří prostor pro jejich sdílení. Nejdříve jsme vytvořili manuál Interní akademie, který slouží jako metodika, popisuje jednotlivé formy interního vzdělávání a jejich průběh. V rámci Akademie působí interní lektoři a mentoři z řad zaměstnanců organizace.

Netwalking aneb porady za chůze

Naše organizace se rozhodla následovat trend, který je již dlouho populární ve velkých vizionářských společnostech jako je např. Apple či Facebook. Pomocí chůze chceme proměnit klasické porady v netradiční. Je to také jedna z nenásilných možností, jak začít ve firmě s pohybem a jak spojit pracovní setkání s pohybem na čerstvém vzduchu. Dle výzkumů působí chůze jako prevence mnoha civilizačních chorob, pohyb zvyšuje produktivitu a navíc podporuje kreativitu. Přidejte se s netwalkingem k nám. Informace, jak začít si můžete přečíst na tomto odkaze: https://www.podnikatel.cz/clanky/netwalking-je-trend-co-spojuje-chuzi-se-sitovanim-a-muze-zvednout-tvorivost/

Příprava veřejné zakázky

Začali jsme připravovat veřejnou zakázku na nákup vzdělávacích služeb. V současné chvíli studujeme manuály k veřejné zakázce a děláme průzkumy trhu.

 

Březen 2019

Realizace podrobné analýzy vnitřní dokumentace organizace

Probíhá analýza dokumentace organizace s ohledem na principy age managementu.

Studium dokumentů, příruček, literatury pro úspěšné zavedení age managementu v organizaci

Workshop zdravě a bezpečně na pracovišti

6.3.2019 náš pracovní tým absolvoval workshop s názvem Zdravě a bezpečně na pracovišti. Pod vedením zkušené fyzioterapeutky jsme se naučili, jak správně sedět, stát či zvedat těžká břemena.  Také jsme se naučili různá kompenzační cvičení, která jsou vhodná na pracovišti, tak abychom předcházeli onemocněním spojeným s pohybovo-kosterním aparátem. Fyzioterapeutka dále provedla ergonomickou analýzu našich kanceláří. Po ukončení semináře jsme obdrželi potvrzení o jeho absolvování.

Workshopy s problematikou age managementu

Workshopy mají seznámit zaměstnance s tématy týkajícími se age managementu, rozproudit diskuzi a debatu nad těmito okruhy.  Je to prostor, kdy se můžeme o těchto věcech aktivně bavit, řešit a posouvat dál, tak aby se nám v organizaci dobře pracovalo.

Proběhl první workshop zaměřený na problematiku age managementu. Celkem nás čeká 22 workshopů (každý měsíc jeden).  Tématem workshopu bylo: Jak si prodloužit aktivní život.

Interní akademie Krok

Interní akademie zahájila svoji činnost.

Interní mentoring – Zaměstnanci, kteří se připravují na převzetí klíčových pozic, začali být mentorováni interními mentory. Mentory se stali pracovníci, kteří jsou v současnosti na klíčových pozicích a jejich úkolem je předávání svých explicitních i tacitních znalostí a podpora mentorovaných.

Zdravá kancelář

Nakoupili jsme další vybavení do kanceláří – 2 klekačky a gymnastické míče.

Vyhlášení veřejné zakázky

30. března 2019 byla podána veřejná zakázka s názvem Vzdělávání a poradenství pro neziskovou organizaci Krok Kyjov, z.ú. pro úspěšnou realizaci age managementových opatření. Kompletní znění včetně příloh je na stránkách www.esfcr.cz v sekci „veřejné zakázky“.

 

Duben 2019

Probíhá analýza personálních činností s ohledem na principy Age managementu.

Workshopy s problematikou age managementu

Uskutečnil se druhý workshop s problematikou age managementu.

Interní akademie Krok

Klíčoví pracovníci pokračovali v interním mentoringu. Uskutečnily se náslechy pracovníků.

 

Květen 2019

Průzkum spokojenosti mezi zaměstnanci

Vytvořili jsme vzor interního předpisu pro realizaci šetření spokojenosti zaměstnanců naší organizace. Jedná se o anonymní dotazník, který zjišťuje odpovědi na 11 oblastí souvisejících s výkonem práce.

Analýza vzdělávacích potřeb

Začali jsme realizovat analýzu vzdělávacích potřeb zaměstnanců organizace.

Veřejná zakázka – Otevírání obálek s nabídkami

Dne 16.5.2019 tříčlenná komise otevřela a hodnotila zaslané nabídky veřejné zakázky. Byly vybrány vítězné nabídky a před podepsáním smlouvy s vybranými dodavateli byla dokumentace veřejné zakázky zaslána na MPSV ke kontrole.

Interní akademie Krok

Klíčoví pracovníci pokračovali v interním mentoringu. Uskutečnily se náslechy pracovníků a přednáška pro ostatní pracovníky.

Externí koučink

Vybraní pracovníci začali být koučováni externím koučemCílem koučinku je  pomoci efektivně zvládat změny a rozvinout potenciál zaměstnanců.

Seminář Prevence civilizačních onemocnění

22.5.2019 jsme absolvovali seminář, který byl zaměřený na zdravý životní styl jako prevence civilizačních onemocnění. Obsahem semináře bylo zásady správného stravování, správný pohyb, spánková hygiena, regenerace aj. Po ukončení semináře jsme obdrželi potvrzení o jeho absolvování.

Zdravá kancelář

Zakoupili jsme poslední plánované ergonomické vybavení do kanceláří pracovníků.

Srpen 2019

Vytvoření směrnice odchodu zaměstnance.

Vytvoření vizí AM v organizaci.

 

Září 2019

Uskutečnil se dvoudenní teambuildingový výlet pracovníků organizace Krok, který byl koncipován jednak jako akce spojená s aktivním pohybem a zároveň poznávání nových míst – exkurze na zajímavá místa a také jak motivovat pracovníky k těmto typům výletů s rodinou.

Dvě pracovnice absolvovaly kurz rodinné mediace.

Říjen 2019

Uskutečnil se Den zdraví. V rámci tohoto dne jsme společně připravovali zdravé 4 chodové obědové menu. V průběhu dne byl připraven blok „Jak je na tom naše tělo“ – měření tlaku, BMI indexu, zjišťování kvality zraku.

Listopad 2019

V rámci opatření stress managementu jsme vytvořili dva infografické letáky: 10 tipů, jak snížit pracovní stres zaměstnanců a Varovné signály stresu a 6 jednoduchých strategií, jak lépe zvládat pracovní stres.

Jedna pracovnice absolvovala kurz účetnictví a daně NNO.

 

Prosinec 2019

Absolvovali jsme akreditovaný kurz Psychohygiena zaměstnanců sociálních služeb. Velká část kurzu byla věnovaná praktickým nácvikům relaxačních technik, dechových technik a metod k uvolňování a eliminaci stresu.

Dvě pracovnice byly proškoleny v problematice age managementu.

Absolvovali jsme měření pracovní schopnosti.

30ti denní Age friendy výzva – pro pracovníky jsme vytvořili 30ti-denní výzvu zaměřenou na posílení zdravého těla i ducha.

Realizovali jsme průzkum v oblasti stresorů zaměstnanců a jejich současné a plánované psychohygieny.

 

Rok 2020 – 2021

Pokračovali jsme v implementaci strategie age managementu.

Každý měsíc probíhaly workshopy s problematikou age managementu.

Pokračovalo se v pravidelném mentoringu a koučinku.

V rámci interní akademie Krok probíhalo vzájemné vzdělávání zaměstnanců, náslechy, stínování aj.

Byly vyškoleni dva interní lektoři v metodě profesní seniority, kteří následně v této metodě proškolili celý tým.

Zaměstnanci absolvovali řadu kurzů (strategické plánování, MS Office, kurzy v oblasti marketingu, komunikačních dovedností, krizová intervence, strategie přípravy na odchod do důchodu, workshop zaměřený na rovnováhu mezi osobním a pracovním životem).

Pokračovali jsme v podpoře zdraví a fyzické aktivity zaměstnanců (Den zdraví, workshop s problematikou kouření, kompenzační cviky na pracovišti, opakovaná 30-ti denní Age friendy výzva, počítání kroků aj.)

Uskutečnilo se závěrečné měření pracovní schopnosti.

 

Uskutečnil se kontrolní age management audit a na základě vyhodnocení jsme získali osvědčení Age management friendly organizace.

 

Shrnutí projektu

Při zavádění age managementu byla pro nás výchozím bodem jednotlivá patra domu pracovní schopnosti. Velkou podporou pro nás byla spolupráce s expertkou a propagátorkou AM v České republice, paní Mgr. Ilonou Štorovou. Implementace AM zahrnovala všechna 4 poschodí domu pracovní schopnosti.

  • Zdraví a funkční kapacita: Uskutečnil se workshop zaměřený na kompenzační cviky na pracovišti a na posouzení ergonomie pracoviště. Vybavili jsme kanceláře ergonomickými pomůckami /velké monitory, klekačky, gymnastické balóny, ergo myši/.
    V letních měsících jsme začali realizovat porady za chůze. Vzájemně jsme se motivovali k tomu, abychom pravidelně v práci cvičili. Pro tento účel byl vytvořen infografický leták “Stretch and Flex v Kroku”, který obsahuje sadu jednoduchých cviků, vhodných k provozování na pracovišti. Všichni pracovníci dostali chytrý náramek a začali jsme počítat naše kroky. Absolvovali jsme seminář zaměřený na zdravý životní styl. V rámci semináře “prevence proti stresu” jsme se naučili techniky zaměřené na prevenci proti stresu. Zmapovali jsme nejčastější stresory zaměstnanců a navrhli způsoby, jak jim čelit. Vytvořili jsme infografické letáky pro vedoucí i ostatní pracovníky, jejichž cílem je prevence proti stresu. Začali jsme každoročně realizovat tematicky zaměřený Den zdraví, v rámci kterého jsme si společně uvařili zdravé menu, probíhalo měření zraku, tlaku, BMI indexu, osvěta ohledně melanoma, diskuze na téma zdravý životní styl. Společně jsme vytvořili Desatero zásad zdraví v Kroku. Vytvořili a realizovali jsme 30-ti denní výzvu, jejímž mottem bylo “staň se štastnějším a zdravějším sám sebou”. Výzva spočívala v plnění různých “úkolů” po dobu 30-ti dnů.  Na začátku a na konci projektu jsme absolvovali měření pracovní schopnosti.
  • Kompetence – Realizovali jsme analýzu vzdělávacích potřeb našich pracovníků. Proběhlo cílené vzdělávání zaměřené na kompetence klíčových pracovníků. Vytvořili jsme systém interního vzdělávání, jehož cílem je předávání know-how, vzájemné vzdělávání, mezigenerační spolupráce a mentorství. Je to jeden z kroků k naší vizi stát se učící se organizací. Začali jsme využívat mentoring a koučink.
    Dvě pracovnice se staly autorizovanými lektorkami metody v profesní senioritě. Následně proškolily celý tým. Toto školení je postaveno na osobních příbězích účastníků. Díky vhodným aktivitám se pracovníci poznali jinak, objevili své zdroje, možnosti a našli témata společného zájmu. Odcházeli okouzleni možnostmi práce s Domem pracovní schopnosti.
  • Hodnoty, postoje, motivace – Věnovali jsme se tématům “hodnoty pracovníků a hodnoty organizace”. Věnovali jsme se nastavení systému motivace pracovníků. Absolvovali jsme několik teambuildingových výletů. Důležitým bodem bylo take vytváření podmínek pro tzv. work – life balance. Sdílení témat a diskuse vytvořily větší prostředí důvěry a posílily autonomii pracovníků.
  • Styl vedení, pracoviště a pracovní podmínky – Byl vytvořen tříčlenný tým, který se podílel na vzniku a implementaci strategie AM. Tito členové týmu absolvovali specifické vzdělávání zaměřené na oblast age managementu a průběžně své znalosti studiem rozšiřovali. Realizovali jsme analýzu vnitřní dokumentace organizace s ohledem na pracovní schopnost pracovníků. Výsledkem analýzy byla doporučení pro zapracování AM opatření. Do procesu zavádění AM byli zapojeni všichni zaměstnanci, často jsme s nimi komunikovali, zjišťovali jejich názory a potřeby. Realizovali jsme rozsáhlý průzkum spokojenosti mezi zaměstnanci. Vytvořili jsme příručku Age management pro vedoucí.  Zdokonalili jsme systém získávání nových pracovníků a adaptační proces. Zabývali jsme se nastavováním účinných procesů interní komunikace a hodnocení pracovníků založeném na pracovní schopnosti. Vytvořili jsme metodiku proti diskriminaci na pracovišti.
    Pozornost jsme zaměřili i na proces odchodu zaměstnance z organizace.  Vytvořili jsme brožuru zabývající se přípravou na odchod do důchodu. Absolvovali jsme několikadenní strategické plánování, které bylo zaměřeno na řízení změn. Výstupem je tříletý strategický plán, který v současnosti realizujeme.

Krok Kyjov, z.ú. získal oficiální osvědčení jako zaměstnavatel „Age Management Friendly®“

Osvědčení bylo vydáno na základě výstupů age management auditu. Naše organizace naplňuje všechny definované pilíře age managementu (Ilmarinen, 2008)  a koncept pracovní schopnosti.

Pilíře age managementu, které naše organizace naplňuje:

  • Znalost problematiky věku
  • Vstřícné postoje ke stárnutí
  • Dobrý management, který rozumí individualitě a rozdílnosti
  • Kvalitní a funkční opatření age managementu
  • Zajištění dobré pracovní schopnosti a motivace
  • Vysoká úroveň kompetencí
  • Dobrá organizace práce a pracovního prostředí
  • Spokojený život

Naše organizace získala v červnu ocenění Age management excellence award.

Toto ocenění je udělováno od roku 2016 firmám (organizacím) s příkladným přístupem k age managementu, tedy k řízení lidí a jejich rozvoji s ohledem na věk, na pracovišti. Ocenění bylo uděleno v rámci česko-německého online semináře „Řízení pracovní schopnosti v průběhu života“, který se uskutečnil dne 16.6.2021.

Naše organizace byla na toto ocenění nominována organizací Age management, z.s. Následně vybrala nezávislá programová rada vítěze z nominovaných organizací. Mezi dalšími nominovanými organizacemi byla např. Masarykova univerzita či DPD CZ, s.r.o.

Mezi posuzovanými kritérii byly následující oblasti:

  • Schopnost reagovat na požadavky zaměstnanců související s věkem
    • Efektivita řízení předávání know-how a zkušeností
    • Podpora diverzity jako přínosu pro společnost
    • Využití potenciálu starších zaměstnanců, docenění jejich přínosu
    • Systém motivace zaměstnanců zůstat déle v zaměstnání
    • Strategie firmy v lidských zdrojích (přijímání zaměstnanců 50+)
    • Nabídka programů starším zaměstnancům (zkrácené úvazky, předdůchodové systémy)
    • Systém celoživotního vzdělávání (školení, rekvalifikace)
    • Existence mezigeneračního vzdělávání
    • Práce s konceptem pracovní schopnosti a nástrojem na měření pracovní schopnosti – Work Ability Index
Přejít nahoru